5 Why
adalah kaedah pertanyaan yang digunakan untuk mencari hubungan dan punca asal sesuatu masalah.Matlamat asal 5 Why adalah untuk mengenal pasti punca asal sesuatu masalah atau masalah.
Contohnya :
Kereta tidak boleh dihidupkan (masalah ).
1.Why? – Bateri rosak.
2.Why? - Alternator tidak berfungsi.
3.Why? - Belting alternator telah rosak.
4.Why? – Jangka hayat penggunaan belting alternator telah tamat dan tidak ditukar ganti.
5.Why? – Saya tidak membuat servis keatas kereta seperti dinyatakan oleh jadual servis (root cause-atau punca sebenar)
Sebenarnya bilangan soalan Why boleh dipanjangkan melebihi 5 kali tetapi selalunya punca asal telah dapat dikesan pada 5 kali bertanya .Matlamat utamanya adalah untuk mengelakkan analisa berdasarkan tanggapan atau andaian di samping mencari hubung kait antara satu punca ke satu punca untuk menyelesaikan keseluruhan masalah.
Bagi meningkatkan keberkesanan teknik ini soalan yang ditanya hendaklah tepat dan berkait dengan punca sebelumnya.Kebiasaannya teknik 5 Why ini digunakan oleh QC/Trouble shooter untuk mencari punca (occurance cause )berlakunya kecacatan dan punca terlepas/melepasi (outflow cause )proses pemeriksaan.Melalui teknik ini penambahbaikan dapat dilakukan keatas hardware(mesin,peralatan,manusia dll) dan juga software (dokumentasi,SOP,Arahan Kerja dll).
rujukan pengalaman penulis dan wikipedia.org